Naujienos
2017-06-14

Jungfraujoch geležinkeliu – pas baltąją Alpių nuotaką Šveicarijoje

Jungfraujoch geležinkeliu – pas baltąją Alpių nuotaką Šveicarijoje

Jei nori tobulos kelionės, tobulų atostogų – reikia vykti į tobulą šalį. Juokaujama, kad ta šalis pati save įvertino pliusu - savo vėliavoje, žinoma, tai juokai. Bet Šveicarija iš tikro tobula. Jos peizažai, oras, vanduo ir netgi permainingi orai – be priekaištų.

Paskutinės vasaros Vidurio Europoje ir Lietuvoje daugelio nedžiugina – tai vėtros laužo viską, tai Sacharos karštis, tai liūtys kukurūzų laukus paverčia ryžių plotais. Todėl, norint pabėgti nuo tokių šoko terapijų, patartina kilti kuo aukščiau. Nes iš aukščiau, ne tik nesimato, kas negražu, bet matosi plačiau, atsiveria daugiau ir, kas svarbiausia – gaivu, vėsu ir tyra.

Šveicarija, Novaturo pažintinės kelionės autobusuŠveicarija, Novaturo pažintinės kelionės autobusu

Šveicarijoje, netoli Interlakeno driekiasi Berno kalnynas, vainikuojamas tikros trijų kalnų karūnos. Savo užburiančiais vaizdais, tarpekliais ir kriokliais pasipuošusiais slėniais, ypatingai pradėjęs traukti keliautojus, alpinistus ir nenuoramas dar 19 amžiuje. Pirmieji buvo britų aristokratai – smalsuoliai, siekiantys ne tik stebėti iš slėnių kalnų grožybes, bet ir su vietinių piemenų pagalba siekiantys kilti vis aukštyn, tyrinėti uolas ir ledynus, kopti iki pat viršūnių. 1847 m. kraštą pradėjo raižyti pirmieji geležinkeliai, o 1877 m. tuos, kurie norėjo komfortiškai kilti į kalnus, vežė specialieji krumpliaratiniai traukiniai.

Šveicarija, Novaturo pažintinės kelionės autobusu

Kylame pro nustebusiais žvilgsniais sekančias karves ganyklose, pilnose ryškiaspalvių gėlių ir rausvųjų rododendrų. Seniai žemai liko eglynai, žemaūgėmis pušelėmis užžėlę šlaitai, kylame link ledynų, įsispraudusių tarp plieno pilkumo uolų. Paskutiniai žalieji plotai. Sunku patikėti, kad važiuoji trąsa, kuria į kalnus kėlėsi dar 19 amžiaus viduryje. Bet tada jie kilo tik iki 2016 metrų aukštyje esančios stoties, apsuptos dar žaliuojančių pievų.

Šveicarija, Novaturo pažintinės kelionės autobusuŠveicarija, Novaturo pažintinės kelionės autobusu

Kaip kilti dar aukščiau, kaip pasiekti amžinai snieguotą ledynų kraštą patogiai ir saugiai, sugalvojo taurios širdies žmogus, filantropas, besirūpinantis savo krašto gamta, patriotas - Adolfas Gruyer Zeleris. Tai buvo garsus to meto politikas, parlamento narys ir sėkmingas verslininkas. Kartą pro savo namo langą stebėjo turistų srautus į kalnus keliančius traukinius, toli besidriekiančius garvežių dūmus, stebėjo mylimą Jungfraujoch kalną, spindinčius ledynus... Tą naktį jį užvaldė mintis, tokia paprastai geniali idėja, kuri neleido užmigti. Paėmęs pirmą pasitaikiusį po ranka popieriaus lapą, jis puolė piešti dar atmintyje stovintį trijų kalnų kontūrą ir link aukščiausiosios brėžė liniją, ne tiesią, o didelį zigzagą, kuris baigėsi ties Jungfrau kalnu. Tai buvo garsioji Zelerio schema, vėliau kartografų tikslinta, perbraižyta, o dabar kaip didžiausia šventenybė saugoma muziejuje. Deja, gimusi tą vakarą idėja buvo įgyvendinta tik po keliasdešimties metų.

Šveicarija, Novaturo pažintinės kelionės autobusuŠveicarija, Novaturo pažintinės kelionės autobusu
19 amžiaus antroje pusėje Šveicarijoje buvo geležinkelių statybos bumas ir daugelis bandė kažką panašaus sugalvoti, bet tik Adolfui Zeleriui pavyko sugalvoti paprastą išeitį - nutiesti geležinkelio liniją nuo jau esnčios Kleine Scheidegg stoties ir didesnę kelio dalį įrengti tunelyje. Taip saugiau, bėgiai bus sausi, trąsa bus naudojama visus metus. Ir buvo pasirinktas būtent tas kalnynas, kur vyravo kalkinės, nekietos uolienos, kurias buvo įmanoma iškalti ir buvo nuspręsta, kad tai bus elektra varomas traukinys.

Šveicarija, Novaturo pažintinės kelionės autobusu

Tai buvo 1894 metai, kai šis žmogus sugebėjo įtikinti parlamentą ir vyriausybę skirti bent dalį reikalingų lėšų, dalį investavo pats ir 1886 metais prasidėjo darbai. Dirbo šveicarų ir italų darbininkai, naudojo neseniai pradėtus gaminti elektrinius kirtiklius, dinamitą. Zeleris sekė, kad būtų griežtai laikomasi darbo saugos taisyklių, kad darbininkai būtų ne tik pilnavertiškai maitinami, bet ir gautų nacionalinių patiekalų, kad netrūktų vyno, cigarų bei kavos. Tai buvo projektas, kuris, pasak Zelerio, jau nešė pelną dar būdamas nebaigtas. Turistų būriai, dar vykstant darbams kažkur aukštai, jau galėjo atvykti traukiniu iki parengtos aikštelės su restoranu, kur vaišindamiesi galėjo saugiai gėrėtis Eigerio ir Alečo ledynų panoramomis.
Buvo atsisakyta įdėjos nutiesti geležinkelio liniją iki pat Jungfraujoch viršūnės. Aukščiausia pasaulyje geležinkelio stotis pastatyta dalinai kalne - dalis jos ant lygumos, susidariusios tarp dviejų kalnų. Darbai buvo baigti 1912 metais, iškilmingo atidarymo proga pirmas traukinys pakilo į 3454 metrų aukštį rugpjūčio pirmą dieną, per Šveicarijos nacionalinę šventę.

Šveicarija, Novaturo pažintinės kelionės autobusuŠveicarija, Novaturo pažintinės kelionės autobusu

Pirmasis stoties pastatas iki mūsų dienų neišliko, buvo daug pakeitimų, perstatymų. Dabar – tai didžiulis kompleksas, kuriame žemai kalne yra 2 aukštų peronas, uždaros ir atviros apžvalgos aikštelės, restoranai, įvairios ekspozicijos, ledo skulptūrų labirintas, parduotuvės, pakilimas dar 80 metrų iki observatorijos aikštelės ir keli išėjimai į lauką, norintiems vasaros viduryje pagulėti sniege, paslidinėti ar tiesiog pasivaikščioti. Žinoma, gero oro čia neužsakysi. Kartais rūkas nesisklaido kelias dienas ar pučia ledinis vėjas, sninga ir būna tikra žiema. O kartais šviečia saulė ir visi už tą ilgą kelionę aukštyn ir nemažas išlaidas būna tikrai apdovanoti – stulbinanti snieguotų kalnų panorama, niekur nematyto mėlynumo dangus ir, jei nėra vėjo, stebinanti šiluma, sklindanti iš paties sniego.

Trąsa iki stoties ir pati stotis – tobula, kaip ir viskas šioje šalyje. Čia gali pakilti absoliučiai visi, nes čia komfortiška absoliučiai visiems. Ir, kada retkarčiais prisimeni, kad viskas sugalvota ir įgyvendinta daugiau kaip prieš 100 metų, sunkiai tuo gali patikėti. Taip, čia viskas genialiai tobula...

Kelionių vadovė Raimonda Juškevičiūtė

Susijusios kelionės